Rubrike
#postsocializem #tranzicija #Kontra
Kontra/Nacionalni interes (5.) | Slovenija na razprodaji: Kje se je zalomilo?
Logo 10.03.2022 / 06.05

Na tranzicijo so stavile tudi druge postsocialistične države. Je pa res, da so se za razliko od Slovenije hitro streznile.

"Zakaj smo iz uspešne postsocialistične države, države zmagovalke, postali država poraženka?" — [
Tokratno rubriko
Kontra
o nacionalnem interesu in lastništvu podjetij zaključujemo s tekstom antropologinje dr
Vesne V. Godina
(Danes prvi del, jutri še drugi.) Preberite tudi v minulih dneh objavljene tekste
Marka Crnkoviča
Bogomirja Kovača
Jožeta P. Damijana
Petra Frankla
Don Kalb

“Največji ekonomski uspeh v Srednje Evropi je Slovenija, ki je do leta 1999 dosegla skoraj dvakrat višji BDP na prebivalca kot naslednja najuspešnejša država Srednje Evrope, Češka republika.”

Danes se to sliši kot znanstvena fantastika: bili smo boljši od Češke! Zdaj je že leta drugače. Češka in druge postsocialistične države so nas dohitele in prehitele. Nas kupujejo. Tako so v tujih rokah praktično vsa nekoč uspešna in prestižna podjetja. Tista, ki niso propadla. Z nekaj izjemami. Krka je tak primer.

Kje se je torej zalomilo? Zakaj smo iz uspešne postsocialistične države, države zmagovalke, postali država poraženka?

Tranzicija in tranzitologija

Odgovor na to vprašanje bi lahko strnili takole: prvič, stavili smo na tranzicijo in tranzitologijo — kar je bila napačna stava —, in drugič, nismo razumeli, upoštevali in v svojo korist uporabili lastne zgodovinsko vzpostavljene socialne in kulturne tirnice. Kombinacija obojega je bila smrtonosna.
​{embed_info_box}194460{/embed_info_box}

Vemo, kje je danes Slovenija. Slovenija je država na razprodaji. Država, ki na lestvici korupcije pada v družbo najbolj problematičnih držav. Država, ki je med kovidom tolkla neslavne rekorde. Država, v kateri so celo evropski poslanci na kratkem obisku opazili notranjo razklanost. Država, v kateri poskušajo omejiti ali celo odpraviti neodvisno sodstvo. Kolikor je sploh obstajalo. Država, ki omejuje neodvisno delo novinarjev. Država, ki namerava odkupiti lastne turistične kapacitete in jih dokapitalizirati, da bi jih potem nazaj prodala tujcem. Država, ki je sumljivemu skladu prodala edinega slovenskega letalskega prevoznika, ker ga ni hotela izvleči iz rdečih številk. In ki bi zdaj za bistveno več denarja, kot bi jo stala rešitev Adrie Airways, rada ustanovila novega letalskega prevoznika. Itd. Ipd.

Skratka, Slovenija je država, ki dela neumnost za neumnostjo. Država, ki je izgubila orientacijo. Država, ki je izgubila prednost. In za katero je postsocializem velik poraz. Fiasko. In to neglede na to, kaj o tem pravijo vladajoči politiki. Ki seveda ne smejo in ne morejo govoriti resnice. Že zato, ker bi se pri tem zastavilo vprašanje njihove krivde. Osebne. In skupinske.

Copy-paste

Že res, da so na tranzicijo in tranzitologijo stavile tudi druge postsocialistične države. Je pa res tudi, da so se hitro streznile. Streznila jih je netranzitološka postsocialistična realnost. Teza o tranziciji je namreč predpostavljala, da bodo nekdanje socialistične države s prevzemom zahodnih institucij in praks — predvsem ekonomije prostega trga in zahodnega tipa demokracije — zelo hitro, v nekaj letih postale uspešne zahodne kapitalistične države.

Vodilno vlogo v teh pričakovanjih je imela prav Slovenija. Pričakovana je bila najhitrejša in najuspešnejša pretvorba iz socializma v kapitalizem zahodnega tipa. Kar pa se ni zgodilo. Ne pri nas. Ne kjerkoli drugje. A še posebej ne pri nas.

Antropologi postsocializma so tranzitološki fiasko v postsocializmu naštudirali precej natančno. S tem v zvezi so ugotovili nekaj reči, ki so ključne za razumevanje tega, kar se je Sloveniji zgodilo v zadnjih tridesetih letih.

Razlogi

Prvič, ugotovili so, da mehanični, copy-paste prenos zahodnih institucij in praks v nekdanje socialistične države ne proizvaja uspeha, ampak neuspeh, celo krizo. To pa zato, ker zahodne institucije in prakse niso usklajene niti z lokalno kulturo niti z lokalno zgodovino, ki določata, kako posamezniki v konkretnih situacijah ravnajo. Kako konkretne situacije razumejo, kako jih vrednotijo. Kaj se jim v konkretnih situacijah zdi zaželeno. In kaj ne. Kaj dobro. In kaj slabo. Itd.

Ljudje v spremenjenih situacijah ne ravnajo v skladu s pričakovanim spremenjenim ravnanjem, ampak tako, kot so ravnali v preteklosti. Kot so ravnali vedno. S tem zazeva prepad med vedênjem ljudi in med tem, kako ljudje situacijo razumejo. Ta prepad se poglablja, če vztrajamo pri tem, da je treba vedenje ljudi prilagoditi novim razmeram.

Pri tem Slovenija vztraja že tri desetletja. To vztrajanje vsebuje ključno nerazumevanje. Namreč, da se vedenje ljudi spreminja počasi. Laže in hitreje je mogoče spremeniti institucije. Zato je treba institucije prilagoditi obstoječemu vedenju ljudi. In ne obratno. Tega v postsocialistični Sloveniji ni doslej razumel še nihče, ki odloča.
​{embed_info_box}194461{/embed_info_box}

Big bang

Druga ključna napaka tranzitologije je pričakovanje, da bodo spremembe v vsaj dveh ključnih sferah družbe — torej v ekonomiji in politiki — avtomatično povzročile spremembe v vseh drugih sferah. To pa se ni zgodilo. Nikjer. Tudi v Sloveniji ne. Ker se ni moglo.

Postsocializem potrjuje teorijo, po kateri je izpostavljanje enega ali dveh družbenih dejavnikov, s katerima je mogoče pojasniti vse ostalo, napačno. Tako je Franz Boas na začetku 20. stoletja trdil, da vsaka družba in kultura vzpostavi unikatno kombinacijo pomena različnih dejavnikov v razumevanju družbe v konkretnih zgodovinskih obdobjih. To kombinacijo je treba razumeti, če hočemo razumeti družbene procese.

Tega stališča tranzitologija ni nikoli razumela. Stala je na logiki ekonomskega determinizma, ki mu je dodala še nekaj politike. Torej: treba je spremeniti tip ekonomije, ta sprememba pa bo s seboj prinesla vse druge spremembe. To se seveda ni zgodilo. V nobeni postsocialistični družbi. Še posebej ne v Sloveniji.

Zahod kot model

Tretja napaka je bila ideja, da je Zahod model oz. recept za postsocialistične družbe. Resnica je drugačna. Kot je zapisal že Chris Hann leta 2002:

“Predstavljati si, da globalni kapitalizem ponuja univerzalno zdravilo ali univerzalno moralno merilo, je arogantno in kratkovidno.”

In četrtič: tranzitologija je stavila na možnost hitre spremembe iz družbe enega tipa v družbo drugega tipa. Tranzicija spada v skupino tako imenovanih big bang družbenih teorij. Antropologi postsocializma pa so ugotovili, da big bang pri družbenih spremembah ne obstaja. Vse družbene spremembe so postopne. Tudi zato, ker so določene z lokalno zgodovino. In z lokalno kulturo. Torej z lokalno preteklostjo. Ki je ključni dejavnik pri določanju poteka družbenih sprememb. Tudi postsocialističnih.

Nadaljevanje in konec jutri.
​{opomba}194459{/opomba}

NAROČI SE
#postsocializem #tranzicija #Kontra
Berite nas že za 1,99€. Podprite Fokuspokus z dnevno, mesečno ali letno naročnino NAROČI SE
Share on
Za boljšo izkušnjo na spletni strani uporabljamo piškotke