Revija
#samovozeči avtomobili #Elon Musk #tesla
Tesla: Skrajni čas, da Elona Muska naučimo delati avtomobile
Logo 24.02.2020 / 22.57

Voznik ne more biti samo potnik in potrošnik na trgu osebnih podatkov avtomobilnosti. Navdušen nad svojo digitalno napravo.

»Električni avtombili so milo rečeno bedarija, ki je nihče s kančkom razuma in znanja o energetiki, baterijah, pogonih in avtomobilih ne more zavestno in racionalno podpreti.« — [Fotografija: Tesla. Cybertruck.]

Vse pogosteje se sprašujem, kam se je izgubilo pravo novinarstvo. Ko govorimo o avtomobilskem svetu, ga je bilo vedno manj kot na drugih področjih, saj je naše početje prepleteno s promocijo avtomobilov — četudi jim rečemo preizkusi ali testiranje …
Zadnje čase pa razmere postajajo neznosne. Vse težje ločimo med tem, kaj je še ocenjevanje, razmišljanje, preverjanje dejstev, kaj pa je navijaštvo in iskanje argumentov, ki to ne morejo biti.
Opažam, da je tudi med mojimi kolegi vse več pravovernih, ki preprosto in pravljično verjamejo v svoje sanje.
Če gre za sanje Elona Muska, ni s tem nič narobe. Toda če to postanejo sanje oblikovalcev javnega mnenja, kar novinarji smo, potem imamo resne težave.
Premikanje na milijone avtomobilov po vsem svetu s pomočjo baterij je milo rečeno bedarija, ki je nihče s kančkom razuma in znanja o energetiki, baterijah, pogonih in avtomobilih ne more zavestno in racionalno podpreti — razen če za to nima kakšnega posebnega razloga.

Kaj bi na to rekel Nikola Tesla?

Ampak začnimo pri Elonu Musku in njegovem projektu, pomenljivo poimenovanem Tesla. Kaj bi si o vsem tem mislil Nikola Tesla, ne moremo vedeti. Lahko pa sklepamo, da bi znal pojasniti pasti, napake in stranpoti, ki jih z baterijami gnani avtomobili nosijo s seboj. Kdo ve, morda pa bi prišel do kakšne druge, sprejemljivejše ideje?
A naj se vrnem k Musku. V bistvu mu sploh ne gre za električni pogon, temveč za nekaj čisto drugega. Predvidevam, da je Musk pod vplivom idej Steva Jobsa želel ustvariti digitalizirano okolje premikajočih se potnikov v nekakšnih digitalno povezanih kapsulah, omreženih z vsemi mogočimi podatki.

Cash & Cars

In zato se čudim, kako lahkomiselno se je pol sveta obesilo na to Muskovo utopijo. Verjamem, da nas večina želi ohraniti svobodo gibanja z avtomobilom, svobodo odločanja — in predvsem anonimnost našega početja. Že dolgo vsi vedo, kako upravljamo s svojim denarjem, s kom se pogovarjamo, kaj pišemo na internetu. Ves čas smo pod digitalnim nadzorom. Ohranili smo samo še dve anonimni svobodi: gotovino in avtomobile. Z gotovino je vse težje. V mnogih državah jo želijo ukiniti in posameznika s tem povsem podvreči nadzoru nad njegovimi finančnimi navadami in opravili.
S tem, ko smo osvojili mobilni telefon kot svojo vsemogočo napravo, pa smo se odrekli tudi avtomobilski svobodi. Žal.
Kako se odzvati na Muskovo utopijo o samovozečih avtomobilih? To bomo morda lahko v celoti izkusili čez sto let ali še kasneje — ali sploh nikoli. Pri samovozečih avtomobilih gre za nekaj pomembnih varnostnih problemov, o katerih nihče zares ne razmišlja.
Čudim se, da se s tem ne ukvarjajo niti strokovnjaki, še manj pa seveda oblast. Nekaj pozornosti so vzbudili električni avtomobili, ki so zgoreli, še veliko bolj nevarna pa je odsotnost razmisleka o nevarnosti upravljanja v digitaliziranih kokpitih.

Sto let boljših rešitev

Vem, o čem govorim. V svoji tridesetletni novinarski karieri sem preizkusil vsaj 2.500 različnih avtomobilov. Od majhnih, preprostih in poceni pa do zmogljivih, prestižnih in zelo dragih.
Ko sem prvič sedel v Teslo, sem se po nekaj ovinkih in križiščih vprašal, kako je mogoče, da so takšna vozila nadzorni organi sploh dovolili homologirati. Vožnja s Teslo je kot vožnja z iPadom. Smrtno nevarna vožnja. Vožnja na javni prometni površini naj bi bila vožnja z avtomatiziranimi gibi, ki se jih naučimo in si jih zapomnimo in potem avtomatiziramo. Več kot sto let je avtomobilska industrija iskala boljše in učinkovitejše rešitve za položaje stikal in ročic, s pomočjo katerih bomo vozili čim bolj avtomatično in da bomo lahko vso svojo pozornost posvečali dogajanju na cesti okrog nas. Vsak delček sekunde, ko nismo osredotočeni na dogajanje okrog nas, je lahko usoden. Se tega sploh dovolj zavedamo?
Vse v avtomobilu mora biti narejeno tako, da čim manj moti voznika pri njegovem osnovnem opravilu — vožnji. Tesla je tipičen primer tega, kar ne sodi v to kategorijo. Za vsak ukaz na velikem monitorju sredi vozila mora voznik tipkati po tipkovnici, se ukvarjati z aplikacijami, iskati namišljena stikala … To velja tudi za vse funkcije, ki jih drugi avtomobili rešujejo s krožnimi stikali, gumbi — skratka s pripomočki, ki jih lahko upravljate tako rekoč miže, ne da bi jih pogledali. Preprosto. Med vožnjo.
Vsega tega v Tesli ni več. Čudim se, da nesreč s samovozečimi avtomobili ni še mnogo več. Nastavljanje temperature v kabini ali upravljanje kakšne druge funkcije je sicer zelo mamljivo, vendar odvrača vonikovo pozornost.  Naenkrat se zaveste, da rešujete težave na vašem zaslonu, ne pa da se posvečate dogajanju na cesti pred seboj.

Bog ve, kaj dela voznik?

Kljub temu pa so Tesle tudi na evropskih cestah uradno dovoljene. Policija in zakonodajalci že desetletja preganjajo telefoniranje z aparatom v rokah med vožnjo — kar je prav. Ni pa tega mogoče primerjati z nevarnostjo, ki jo povzročamo sebi in okolici z ukvarjanjem z velikimi zasloni med vožnjo. Zdaj, ko poznam upravljanje teh naprav, me je strah vsake Tesle, ki se mi po cesti pripelje nasproti. Bog ve, kaj voznik trenutno počne, namesto da bi vozil. In kar je najhuje, Elon Musk ga opogumlja, naj se čim več igra s to napravo in čim manj vozi — saj v njegovih avtomobilih kmalu ne bo več voznik, temveč samo še potnik.
Temu trendu nasedajo tudi drugi. Celo mnogi evropski proizvajalci avtomobilov v kokpitih ukinjajo stikala, ročice, krožne gumbe, jih nadomeščajo z vedno večjimi ekrani na dotik in s tem sledijo zgrešenemu Muskovemu vzoru. Varuhi naše varnosti — pa ne samo v Sloveniji, tudi v Evropi in drugje — se na to sploh ne odzivajo. V strahu, da bodo zamudili digitalno transformacijo voznikovega kokpita, ugledni konkurenti z veliko znanja pri izdelovanju avtomobilov počnejo isto usodno napako, ki jo je družba — ne da bi se zavedala pasti, ki jih to prinaša — pri Tesli po pomoti ali namenoma spregedala.
Skrajni čas je, da Muska naučimo izdelovati prave avtomobile. Če ga to sploh zanima? Če ga ne, mu bi bilo pa to nevarno početje preprosto prepovedati. Sicer res nima smisla, da se ukvarjamo z vozniki, ki telefonirajo med vožnjo, vozijo malce prehitro ali si niso pripeli varnostnega pasu.

NAROČI SE
#samovozeči avtomobili #Elon Musk #tesla
Berite nas že za 1,99€. Podprite Fokuspokus z dnevno, mesečno ali letno naročnino NAROČI SE
Share on
Za boljšo izkušnjo na spletni strani uporabljamo piškotke