Kulumne
#neoliberalizem #Adria Airways
Neoliberalna basen o letalskem prevozniku: Naj crkne naša krava, ne sosedova
Logo 13.10.2019 / 00.34

Zakaj so propadli Rog, IMV, Tomos, TAM, Mura, Toper, MTT, Peko itd.? In zdaj še Adria? Ker je na majhnem trgu vse drago.

»Da je Slovenija ostala brez edinega, vsaj nekoč prej formalno našega nacionalnega letalskega prevoznika, je udarec za našo samozavest.«

Nikoli nisem bil frequent flyer, ampak toliko mi je pa že bilo jasno, da je Adria Airways kompanija, ki streže bodisi dobro situiranim ali pa tistim, ki jim potne stroške krije služba in jim je zato vseeno, koliko stane letalska vozovnica. Leteti z Adrio je bilo tudi v zadnjih desetletjih, ko so se pojavili nizkocenovniki, nekaj podobnega kot uporabljati mobitel v prvi fazi svojega obstoja: znaten strošek, ki so si ga privoščili le redki. 
Propad Adrie je bolj nacionalna sramota kot pa gospodarska ali celo logistična katastrofa. Državljani Slovenije brez nje ne bomo odrezani od sveta v tem smislu, da ne bi več mogli potovati, niti izolirani pred tujimi gosti ali obiskovalci.
Je pa zadeva pomenljiva. Da je Slovenija ostala brez edinega, vsaj nekoč prej formalno našega nacionalnega letalskega prevoznika, je udarec za našo samozavest.

Zaslužena kazen

Toda ta udarec je tudi zaslužena kazen. Dejstvo, da je bila Adria uspešna v starih časih, ko je bilo tako odhajajočih domačih potnikov kot prihajajočih tujih precej manj kot danes, pomeni, da se očitno ni znala prilagoditi novim ekonomskim in družbenim razmeram na trgu letalskih prevozov.
Dejstvo, da je država lahkomiselno prodala Adrio nekemu iks-ipsilon nemškemu skladu za drobiž, ne da bi preverila njegovo poslovno kredibilnost, je tudi dokaz, da so slovenski politiki in menedžerji prepričani, da znajo tujci bolje ravnati z našim premoženjem kot mi sami.

Na majhnem trgu je vse drago

Na majhnem trgu je vse drago. Zato je klientela drago plačevala letalske karte, pa tudi Adria sama je drago plačevala svoje poslovanje. V bistvu so njeni potniki subvencionirali dostopne cene vozovnic nizkocenovnikov ali letalskih kompanij nasploh na rentabilnejših linijah, tako kot je Adria v bistvu sama subvencionirala lastno konkurenco.
Na majhnem delčku globalnega trga pa niso drage samo letalske karte. Draga so tudi doma narejena kolesa in motorna kolesa in vozila in oblačila in obutev in doma pridelana hrana. In ker je tako — oz. ker se s tem nismo hoteli sprijazniti —, so propadli Rog, IMV, Tomos, TAM, Mura, Toper, MTT, Peko itd. Ali pa smo podjetja prodali tujcem, ki so imeli bodisi sredstva ali (domnevno) upravljalsko znanje, kot recimo Zlatorog, Kolinska, Adria in še mnoga druga podjetja v najrazličnejših dejavnostih. Da ne omenjam bank, hotelov, letališč itd.

Nevidni kravji rep

Pišmevuharska dopustitev Adrijinega propada, ki mu najbolj nonšalantni liberalci malodane aplavdirajo, in dokazovanje, da bi bila ustanovitev novega nacionalnega letalskega prevoznika nedopustna, so ultimativno zmagoslavje ideologije prostega trga na Slovenskem. Privržencem tržne ekonomije za vsako ceno ne gre za to, da bi crknila sosedova krava. Gre jim za to, da crkne naša krava. Če je ne moremo rediti, ker nimamo dovolj velikega pašnika in hleva — in če ni dovolj ljudi, ki bi jo oskrbovalo in molzlo, pa tudi pilo njeno mleko in jedlo njeno pljučno pečenko —, potem pač krave ne bomo imeli.
Neoliberalci bodo zadovoljni, ko Slovenija ne bo imela več za burek — in burek je tu samo metafora za slovensko kulturo, zdravstvo, šolstvo in javni promet, pa tudi za slovenske artikle za privatno potrošnjo od hrane do obleke. Ker bo s tem končno dokazano, da drži teorija, da nevidni kravji rep odžene s trga vse nadležne, beri: nerentabilne muhe.

NAROČI SE
#neoliberalizem #Adria Airways
Berite nas že za 1,99€. Podprite Fokuspokus z dnevno, mesečno ali letno naročnino NAROČI SE
Share on
Za boljšo izkušnjo na spletni strani uporabljamo piškotke