Kulumne
#apple #fortnite
#FreeFortnite: 1984–2020
Logo 22.08.2020 / 06.10

Tudi jaz mislim, da je Apple »nesramen«. Preveliki so postali, da bi človek z njimi zelo simpatiziral (če jih že uporablja).

»Kaj tako disruptivnega — in obenem zabavnega, ironičnega, bolečega — že dolgo nisem videl. In to ravno na račun Appla …«

Moj starejši, štirinajstletni sin je prejšnji teden zavzel svoje v bistvu prvo politično stališče. Nič protivladnega, da ne bo pomote (kaj šele provladnega, hehe). Zgrožen je bil nad nečim bolj usodnim: da je Apple vrgel Fortnite iz App Stora. Apple je »nesramen« in »scumbag«, je rekel. No, poslal po mesidžu.
Gre za virtualno vojno za 30%, ki jih od vsake uporabniške transakcije pobere Apple zato, da katerikoli plačljivi aplikaciji sploh dovoli v njihov App Storu.
To si je seveda izmislil Apple — že Steve Jobs —, njihovemu zgledu pa je pozneje sledil tudi Alphabet. Tudi oni so zdaj vrgli Fortnite iz Google Playa.
Epic Games, ki razvija in trži Fortnite, se je Applovemu haraču hotel izogniti in začel ponujati nakupe virtualnih parafernalij za v-Bucks mimo App Stora. Apple je to štel za kršitev pravil in igro vrgel ven.

Big deal

Ta slaba tretjina ni samo poslovno vprašanje, ki tare razvijalce. Prvi veliki upor proti temu je big deal, ki lahko pripelje do pomembnih, globalnih sprememb ekonomije izdelovanja in trženja aplikacij, pa seveda tudi sprememb uporabniških navad.
Fortnite igra po nekaterih ocenah okrog 400 milijonov prijavljenih uporabnikov. Na trenutke igra Fortnite po več milijonov mulcev naenkrat.
Fortnite je sodelovalna preživetvena videoigra, ki jo je pred dvema, tremi leti razvilo podjetje Epic Games. Citiram po slovenski Wikipediji (ker sicer ne bi znal prevesti:

»Dogajanje v Fortniteu je postavljeno na Zemljo, kjer nenaden pojav nevihte povzroči izginotje 98% prebivalcev. Pojavijo se zombijem podobna bitja in začnejo napadati preživele. Do štirje igralci sodelujejo v različnih nalogah, kjer na naključno generiranem odprtem ozemlju zbirajo zaloge, gradijo fortifikacije okrog varovanih objektov in sestavljajo orožja in pasti […] za obrambo [pred zombiji]. Za uspešno opravljene misije igralci dobivajo nagrade, s katerimi nadgrajujejo like, podporno osebje in orožja [za] zahtevnejše misije.«

Zmaga seveda zadnji preživeli. Verzijo Save the World lahko igrajo do štirje (skonektani, skupaj), verzijo Battle Royale pa do sto. Tudi moja sinova včasih zmagata. Preživita do zadnjega!

Nič ne štekam

Osebno sicer nič ne štekam. Skoraj nič. Kot tudi nisem štekal fenomena raperja Travisa Scotta, ki je imel »na Fortniteu« — ali »v Fortniteu« — že večkrat koncert v živo. Gledalo ga je tudi po nekaj deset milijonov ljudi (plus dva).
Morda pa starejši možgani res niso ustrezno zašvasani skupaj za te kognitivne spretnosti ali pa so že malo obrabljeni. Ampak toliko pa sem se že poglobil v igrico — čez ramo in palec, seveda —, da vem ali vsaj vidim, da je Fortnite nasilje lepo stilizirano in da so vse te smrti prijetno in napeto simbolične. Brez krvi in razcefranih udov. Sicer tega ne podpiram in vztrajam pri časovnih omejitvah uporabe. Ker je Fortnite seveda izguba časa.

David in Goljat

Tudi jaz mislim, da je Apple »nesramen« in »scumbag«. Pa ne (samo) zato, ker bi rad potegnil z Oskarjem. Preveliki in premočni so postali, da bi človek z njimi preveč simpatiziral — ali vsaj brez obvezne fraze »saj …, ampak …«.
Zdi se mi dobra in prava poteza, da je podjetje Epic Games samo pičlo uro po izvržbi iz App Stora vložilo tožbo proti Applu. To lahko sproži cel plaz. 
Bolje poučeni od mene pravijo, da ima Epic resne možnosti, da tožbo dobi. In če je že ne bo, bo zagotovo vsaj spremenil način razmišljanja, ki prevladuje v industriji mobilnih aplikacij in ki ga je doslej diktiral Apple.
Neverjetno je že to, kot pravi profesor medijske in virtualne ekonomije na Univerzi v Indiani, da se tako majhno podjetje kot Epic znajde v istih stavkih in kontekstih s takim gigantom kot Apple. David in Goljat.

Veliki Brat in veliko jabolko

Privoščim Applu, da se je nekdo spravil nanje. Pa ne samo s tožbo. Epic Games je svoje uporništvo pospremil z učinkovito parodijo na znamenito Applovo reklamo za prvega Macintosha, ki so jo prvič predvajali med Superbowlom januarja 1984 in ki še danes velja — ali je veljala vsaj do 13. avgusta, ko je Fortnite letel iz App Stora — za eno največjih mojstrovin oglaševalske kreativnosti.

iA

Člankov, ki se ukvarjajo s to epsko konfrontacijo med Applom in Epic Games, je zdaj vsepovsod (v tujem tisku ali na spletu) sicer na tone. Naj samo opozorim na dva, od istega avtorja, Oliverja Reichesteina, švicarskega grafičnega oblikovalca in filozofa, ustanovitelja in direktorja iA (Information Architects), ki ste ga mogoče srečali v Ljubljani leta 2013 na 6. Brumnu (ali celo uporabljate njihov urejevalnik tekstov iA Writer): On Monopolies, Apple, and Epic in Subscription or no subscription? That is not the question..
Zlasti to drugo zadevo o naročninah bi si moral prebrati vsak, ki ima kaj opraviti na internetu — pa čeprav samo s svojim telefonom ali pa če hoče kaj prodajati.

NAROČI SE
#apple #fortnite
Berite nas že za 1,99€. Podprite Fokuspokus z dnevno, mesečno ali letno naročnino NAROČI SE
Share on
Za boljšo izkušnjo na spletni strani uporabljamo piškotke