Digitalni način branja in parasocialne skupnosti

31.8.2018 / 06:08 Komentiraj
Težko je gledati pod težo torb ukrivljene hrbtenice, toda druga skrajnost — samo tablice in telefoni — bi bila še hujša!
NAROČI SE PRIJAVI SE

Družbena realnost nam prinaša izzive, ki zaznamujejo tudi možgane in njihov razvoj v prihodnosti. Ko pred začetkom šolskega leta hektično nakupujemo in pripravljamo šolske potrebščine, vidimo, da se iz leta v leto spreminjajo predvsem po obsegu. V današnjih osnovnošolskih učbenikih in gradivih je obsežnejši in bogatejši slikovni material, kopica linkov do interaktivnih gradiv — skratka, za mlade vedoželjneže več kot dovolj.

Pri nas doma pa ostajamo v romantičnih časih in z veseljem brskamo po novih barvicah. Ovijanje potrebščin je vesel družinski dogodek, z optimističnimi mislimi o novem šolskem letu. Osebno se mi še vedno zasvetijo oči ob Jolly barvicah, ki jih nekoč ni bilo mogoče kupiti pri nas.

Digitalno je površno

Ob tej količini potrebščin pa se vendarle vedno znova vprašam, koliko strani bo učenec res predelal in koliko se jih bo res zasidralo v njegovo podzavest. Generacije v osnovnih in srednjih šolah in tudi že študentje so v digitalnem svetu osvojili digitalni način branja in razumevanja vsebin.

Ni dvoma, da digitalno branje predstavlja površno razumevanje vsebin, saj jih pogosto samo preletimo, saj nimamo časa in prostora za poglobljene in analitične korake. Skladno s tem se razvijajo tudi naši možgani, še bolj pa možgani naših otrok, ki spremljajo ta svet na digitalnih tablicah in telefonih.

Za tiste, ki so preživeli dva meseca počitnic brez knjig, bo prehod na zvezke in učbenike z začetkom šolskega leta predstavljal resen problem.

Ostanimo okosteneli

Verjetno je dobro, da ostanemo okosteneli in ne ponujamo celotne šolske torbe in  gradiva celega šolskega leta na tablici, ki bi načeloma lahko bila edini pripomoček naših šolarjev. Resda je težko gledati pod težo šolskih torb ukrivljene hrbtenice, toda druga skrajnost bi bila še hujša — samo tablica in telefon v žepu.

Ta čas bo morda nekoč prišel, vendar upam, da zelo pozno. Že sedaj bo pisanje v prvih šolskih dneh okorno, sledenje učbenikom pa zahteven zalogaj. Količina, ki jo morajo prežvečiti, je velika in vsako leto narašča. Težnja, da bi učenci osvojili čim več podatkov, je na žalost povozila možnost, da bi lahko analizirali in poglobljeno spoznavali mnoga druga, različnejša znanja.

Kdaj in kje, če ne v izobraževalnem procesu, bodo imeli priložnost, da spoznajo analitično in poglobljeno učenje? Podatki in informacije so pomembna dejstva, a jih je treba razumno prežvečiti, jih umestiti v kontekst, analizirati.

Raziskovalci v nevroznanosti opozarjajo, da digitalno branje povzroča škodo na račun kritične analize, kompleksnosti razumevanja, empatije in drugih procesov, ki jih sicer vključimo pri poglobljenem branju knjige ali tiska, ne pa pri branju na zaslonu.

Med priložnostmi in tragedijo

Digitalni prostor, ki je vedno bolj prostor razumevanja, učenja, celo načia življenja, prinaša svoje zakonitosti in tudi veliko dragocenega, a nas zagotovo za veliko tudi prikrajša. Bistveno drugačna je recimo izkušnja skupnosti, ki se v digitalnem svetu spreminja v paraskupnost in mladim vabi v drug, drugačen svet.

Ta svet je lahko svet odpiranja in vzpostavljanja odnosov, ki jih drugače težje sklenemo. Lahko pa je tudi svet, ki ga ponuja Twitch ali kakšna druga platforma. 

To pa žal niso samo priložnosti za druženje in igro, temveč tudi za grozljive izkušnje, kakršna je bila ta pred dnevi na Floridi, ko se je turnir videoiger spremenil v tragedijo.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.


Naročilo poteka v Večerovi spletni trgovini.

Vstopite v trgovino...


Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE