Je uporaba družbenih omrežij vplivala na volitve? Ja in ne. Morda.

10.6.2018 / 06:08 Komentiraj
Ohranitev nivoja življenjskih pogojev je garancija za ohranitev slovenske “normalnosti”. Seveda pa se lahko tudi motim.
NAROČI SE PRIJAVI SE

Matej Praprotnik z Radia Slovenija je naredil zanimivo analizo — eno redkih — uporabe družbenih omrežij pred volitvami v Sloveniji.

Njegova analiza kaže na pričakovano inflacijo aktivnosti SDS — prek uradne strani, strankarske televizije, profila njenega predsednika in tednika Demokracija, pa tudi množice satelitskih organizacij in individualnih profilov, ki so vsebinsko povezani z SDS, vendar neposredna povezava ni razkrita — in stranke Levica. Na eni strani je šlo torej za proaktivno kampanjo, na drugi pa za negativno, katere žrtev je bila Lista Marjana Šarca oz. njen predsednik po zaslugi FB strani Kaos v Sloveniji in Za varno Slovenijo.

SDS bi “morala” še bolj zmagati

Kot ugotavlja Praprotnik, bi glede na svoje aktivnosti na družbenih omrežjih stranka SDS morala še bolj prepričljivo zmagati.

Število interakcij na Facebooku — seštevek vseh všečkov, komentarjev in deljenj — samo štirih “uradnih” oziroma razkritih profilov stranke SDS je bilo v tednu pred volitvami več kot 6-krat večje od interakcij uradnih profilov strank Levice ali LMŠ.

Če upoštevamo še “temno stran” Facebooka, torej vse portale in profile, ki razširjajo enake vsebine kot SDS-ovski uradni/razkriti portali, se to razmerje aktivnosti poveča proti okrog 10 proti 1 v korist SDS.

Counterfactuals

Praprotnik sicer ugotavlja, da ta ekstenzivna uporaba socialnih medijev SDS najbrž ni vplivala na rezultate volitev. Vendar pa je to tvegana trditev, ker pač ne poznamo “counterfactuals“ — torej tega, kar bi se (lahko) zgodilo brez teh spletnih aktivnosti.

Ne vemo recimo, kakšen bi bil rezultat SDS, če se stranka in njena armada ne bi tako angažirala. Ne vemo, kakšen bi bil rezultat LMŠ in Levice, če ne bi bi bilo s stranko SDS povezane negativne spletne kampanje proti njima. Ne vemo, kakšni bi bili rezultati, če sovražna (antiimigracijska) kampanja z SDS povezanih portalov in profilov ne bi spodbudila nasprotne kampanje (recimo portala Brez strahu) … — in tako naprej.

Manj opcij, več manipulacij

Res pa je, da spletne aktivnosti SDS niso privedle do tako drastičnih odločitev volilcev kot denimo v Veliki Britaniji (brexit) in ZDA (Trumpova zmaga), kjer je zloraba družbenih omrežih imela najbrž odločilen vpliv na rezultate glasovanj.

Da se v Sloveniji to (še) ni zgodilo, je verjetno v precejšnji meri posledica različnosti načina izrekanja. Brexit je bil referendum z dvema možnima odgovoroma, ZDA pa imajo drastični večinski sistem z elektorskimi glasovi. Če sta na voljo samo dve opciji, je lahko manipuliranje volilcev bistveno uspešnejše kot v primeru volitev, na katerih izbiramo med celo paleto opcij.

Garancija za normalnost

Po drugi strani pa se zdi, da so slovenski volilci še vedno manj levo/desno polarizirani in da fluidna sredina skrbi za stabilnost volilnih izidov.

Z drugimi besedami, intenzivna (tudi negativna) kampanja s strani skrajne desnice ali levice poskrbi za to, da se (fluidna) sredina (začasno) premakne v nasprotno smer in nevtralizira političnih skrajnežev. Kar pomeni — hvala bogu! —, da še vedno živimo v “normalni” državi.

Na to politično “normalnost” pa za razliko od ZDA in Britanije najbrž vplivajo tudi ugodni življenjski pogoji v Sloveniji — ugodna gospodarska rast, dobra socialna država, ekstremno nizka neenakost, velika stopnja etnične homogenosti, nizka stopnja priseljevanja itd.

Ohranitev teh življenjskih pogojev je zato tudi neke vrste garant za ohranitev te “normalnosti”.

Seveda pa se lahko tudi motim in moji aposteriorni pogledi vplivajo na rezultate zgornjega sklepanja.


OpombaTekst je bil objavljen v soboto, 9. junija 2018, na avtorjevi spletni strani Damijan blog pod naslovom Je uporaba socialnih medijev vplivala na slovenske volilce?. Tekst na Fokuspokusu je editiran. Objavljeno v dogovoru z avtorjem.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.


Naročilo poteka v Večerovi spletni trgovini.

Vstopite v trgovino...


Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE