Spregledani fenomen te kampanje je bilo oglaševanje SDS na YouTubu

9.6.2018 / 06:10 2 komentarja
Kako je mogoče, da SDS s takimi oglasi ni zmagala še bolj? (Ali kako je mogoče, da to vidiš, pa potem VSEENO voliš SDS?)
NAROČI SE PRIJAVI SE

Sicer ne verjamem, da je to tisto, kar je SDS prineslo zmago na volitvah, toda v vsakem primeru in vsaj v medijih so bili njihovi oglasi na YouTubu skoraj popolnoma spregledani fenomen te kampanje. In to ne samo v smislu političnega advertisinga.

Ko gledam te spote, se lahko navidez kontradiktorno vprašam samo dvoje: kako je mogoče, da SDS s takim oglaševanjem ni zmagala še z veliko večjo prednostjo — in kako je mogoče, da je sploh prišla v parlament?

Za vsakogar nekaj in vsega po malem

Serija spotov, ki jih je stranka dala posneti, je za vsakogar nekaj in vsega po malem. Naciljali so cel spekter volilcev — od bolj izobraženih, morda celo kulturno izbirčnih in politično negotovih, ki bi se pred volitvami utegnili še konvertirati na desno, pa do najbolj slaboumnih ljubiteljev podna, ki pogoltnejo karkoli, da je le od SDS.

Poskrbeli pa so tudi za žanrsko pestrost. Posneli so si testimonialse — zaigrane, seveda, po scenariju (Ste že slišali za program SDS?/Slovenija v srcu, 57.526 ogledov) —, pa burleskne skeče za subinteligentne, pa veličastne, epske, državniške, državotvorne spote z obilico državnih simbolov, naravnih lepot in političnih grozot Slovenije in seveda podobic svojega predsednika (Uspeh je vedno rezultat pravilne izbire, 11.859 ogledov) na lokacijah od Roške mimo Doba pa do Šubičeve, in nenazadnje tematskih, konceptualnih videov, ki so resnici na ljubo še najbolj posrečeni, če že ne prebavljivi.

Dovolj ironično: najboljša stvar je plagiat

Verjetno najboljša stvar med vsem tem propagandnim trashem je — dovolj ironično — plagiat.

Idejo za spot Te roke si je SDS namreč “izposodila” od Bena Carsona, Trumpovega sekretarja za stanovanjsko politiko in urbani razvoj. Gre za video These Hands, ki si ga je Carson dal posneti leta 2016, ko je bil še sam pretendent za republikansko presedniško nominacijo.

SDS mu je snela ne samo generalno idejo z dlanmi, poštempljanimi z “these”/“te” in “hands”/“roke” in svečano, meditativno klavirsko spremljavo, ampak tudi nekatere aktivnosti ali poklice, ki da jih “these hands”/“te roke” delajo ali so delale:

  • “translate life into lyrics”/“prevajajo življenje v glasbo”;
  • “wait tables to get by”/“strežejo, da lahko preživim”:
  • “are raising six boys”/“vzgajajo štiri otroke”;
  • “transport 6,000 gallons of milk per day”/“prepeljejo 6.000 litrov mleka na dan”.

Očitno so republikanske roke bolj pridne od SDS-ovskih: 6.000 galon je namreč 22.712 litrov. Aja, no, v Ameriki je pač več krav, imajo pa tudi večje kamione in golide. Najbrž.

Nerodno, ampak …

Sam ne bi delal prevelike drame iz tega, da gre za plagiat. V dobi masovne reprodukcije (idej) je to malo groba beseda, kajneda? Nerodno za SDS, seveda, da so jih razkrinkali, ampak to je kvečjemu blamaža v očeh redkih — in še to v očeh neprivržencev ali nasprotnikov — in ne toliko moralni prekršek. Na targetirane pa verjetno učinkuje in tega niti ne vidijo kot problem.

Še kar soliden oz. ne čisto zanič je tudi spot Če bi lahko videli skozi oči drugih, bi se bolje razumeli (39.049 ogledov). S tem pa smo seveda že na koncu. Vse drugo je samo še mučna pot navzdol. Začenši s klasiko z naslovom Slovenijo bomo postavili na prvo mesto (2.984 ogledov).

Vizualij se mi ne ljubi opisovati, naj navedem samo slogane, ki se pojavijo na vsakih kar kadrov: “Slovenija v moralni krizi.” — “Izguba zaupanja.” — “Vlada nam globoka država.” — “Obstaja upanje.” — “Janez Janša.” — “Za domovino.” — “Je vztrajen in pogumen, Janez Janša.” — “Višje plače in pokojnine.” — “Zavarovali bomo Slovenijo.” — “V zdravstvu bomo naredili red.” — “Povezana Slovenija.” — “Enaki pred zakonom.” — “Najprej Slovenija!” — “Slovenija na prvem mestu.”

Zanimivo, da ima največ ogledov — 183.601! — samo 14-sekundni video z naslovom Enotni zmagujemo, v katerem roka s čopičem namala belo, modro in rdečo potezo na zvočni podlagi zdaj vetra, zdaj žuborenja, zdaj srčnega utripa. 

Genialna kreativa! Popolna sinestezija!

Dno dna

Najbolj butasti pa so naslednji štirje spoti. Tako rekoč skeči. Ne amatersko, ampak naravnost diletantsko posneti in odigrani, demagoško zastavljeni, s prozornimi nauki za butle. Res dno dna.

Gre za filmčke pod naslovi Varuški (35.460 ogledov) in Pizza (27.460 ogledov) ter Lutkovno gledališče Murgle 1 in 2 (skupaj 4.356 ogledov).

V prvem starša izbirata med kandidatkama za varuško. Prvo dekle je avša, ki se hvali, da je na družbenih omrežjih, druga pa skromno pravi, da “besede niso pomembne, [ampak] delo”. Odločita se za prvo, ker je možu bolj všeč. Ko se potem zvečer vrneta, najdeta punčaro na kavču s prazno flašo viskija in zvrhanim pepelnikom, medtem ko ubogo dete v offu joka.

V drugem standup sitcomu mož in žena pomotoma naročita pizzo na dom vsak pri svoji pizzeriji. Mož pri ta novi, ki oglašuje na televiziji in ne vem kaj obljublja, žena pa pri dobri, stari, ki jo že poznata. Dostavljalca pozvonita istočasno: eden prinese pizzo SDS (ki je v nadaljevanju ne vidimo), drugi pa pizzo Murgle. Debila se odločita za Murgle. Ko odpreta karton, zagledata … — samo pol pizze.

LGM

Lutkovno gledališče Murgle je odgovor SDS na Radio Gaga ali nekaj takega. Če mislite, da so Bučke na TV  Slovenija brezvezen animatorski in imitatorski diletantizem, razmislite še enkrat. V primerjavi s tem je tisto vrhunski humor.

Nekako bi še spregledali, da igralci niso podobni likom, ki jih igrajo — namreč Kučanu, Cerarju, Erjavcu, Židanu, Šarcu —, in da so v izogib neprepoznavanju oseb dodali podnapise z didaskalijo, kdo pravzaprav govori. Skratka, stric vseh stricev iz ozadja pere glavo svojim političnim nečakom. Kao nek Centralni komite. Res primitivno.

Ali je mogoče, da se kdo temu smeji? Ali vsaj kislo, če že ne prizanesljivo nasmehne? In predvsem: kakšen človek moraš biti, da vidiš ta skeč ali dva, pa potem vseeno voliš SDS?

To je višek profesionalizma?

Naj zaključim: kakorkoli že se je SDS oglaševala, bila je edina, ki se je oglaševala konsistentno in profilirano.

No, politično oglaševanje v Sloveniji je z nekaj pičlimi in skromnimi TV spoti in v najboljšem primeru neupadljivimi, v najslabšem pa hujskaškimi plakati tako na psu — res čudno, kajneda? — in tako nevredno omembe, da en tak domišljen, če že ponesrečen in za nefane bizaren koncept oglaševalske akcije (z obsegom vred), kot jo je realizirala in si jo privoščila SDS, izpade kot višek profesionalizma in prefriganosti v političnem marketingu.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.


Naročilo poteka v Večerovi spletni trgovini.

Vstopite v trgovino...


Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE