Hudo hvaležni hladilniki od Alija do Žerdina

21.2.2017 / 06:08 1 komentar
Že dolgo smo hoteli vedeti, kako odtajati hladilnik. Poanta pa ostaja: verjeti Delovim promocijskim sloganom je prehudo.
NAROČI SE PRIJAVI SE

Kaj točno počne uredniški kolegij Dela, ki bi moral v časih hudih preizkušenj pokazati več pripadnosti novinarski svobodi in avtonomiji? Po nekaterih podatkih ne ravno veliko.

No, nekateri od njih od petka naprej zastavljajo svoje obraze in imena in priimke v promocijski kampanji za reševanje načete podobe časopisa v javnosti.

Seveda lahko razumemo, da so pritiski hudi, da so na tnalu eksistence številnih novinarjev in urednikov. Res je, da je enostavno pametovati od zunaj, a tak pomislek ne rešuje strukturnega problema. Razumevanje ne pomaga. V konfliktu med lojalnostjo in disciplino, ki jo pričakujejo upravljalci in lastniki, ter novinarsko pripadnostjo svobodi, se načelnost umika oportunizmu.

Ko se je ob zadnji rundi odpuščanj na Delu oglasilo Društvo novinarjev Slovenije, je s prstom pokazalo ravno na odgovornost urednikov: “Veliko odgovornost pri odpuščanju nosi tudi Delov uredniški kolegij, ki se odpuščanju v imenu kolektiva, ki ga zastopa, ni uprl.”

Oglaševalski korporativizem

Delo se je odločilo za korporativno promocijsko akcijo, s katero si očitno želijo povrniti verodostojnost in zaupanje javnosti. Glede na poslabšanje javne podobe, do katerega je prišlo zaradi odpuščanj in vtisa, da tamkajšnje novinarstvo ne deluje avtonomno, Delo poskuša zaceliti svoj ugled s poenostavljenim sklicevanjem na lastno kredibilnost.

V akciji z naslovom Stojimo za svojimi besedami so izpostavili urednika Sobotne priloge Alija Žerdina, odg. ur. One in One Plus ter odg. ur. Slovenskih novic Bojana Budjo, Sabino Obolnar in zraven pojasnili, “da stojijo za svojimi besedami”, “da [lovijo] duha časa, ko postaja vse bolj pomembno razlikovanje med resničnimi, lažnimi in napačnimi novicami”, “da ne bežijo pred odgovornostjo” in da je to “glavni razlog, da jim v teh časih zaupa več kot 1,2 milijona bralcev”.

Ob licitiranju zaupanja s številkami, ki se zdijo pretirane — četudi se sklicujejo na tedensko številko bralcev vseh edicij —, se Delo za nameček kampanjsko loteva tudi odpiranja razprave “o tem, kakšna je vloga medijev v sedanjih razmerah in kako naj se mediji odzovejo na poplavo laži in alternativnih dejstev na internetu in družabnih omrežjih”.

Žal je to nekaj, kar lahko razumemo tudi drugače: kot lažne vesti in alternativna dejstva pri Delu včasih razumejo tudi sporadične kritične zapise o njih samih.

Razdvojenost in promocija

Ni nepričakovano, da so se uredniki in zaposleni morali odločiti za eno od možnosti — torej za več razumevanja do lastnikov in za sodelovanje v promocijskih akcijah za boljšo podobo časopisne znamke.

Te akcije pa ne morejo biti uspešne, ker so že po definiciji nekaj, kar sloni na proizvodnji alternativnih resnic in njihovi potvorbi. Da stoji za svojimi besedami, vam bo rekel vsak novinar — tudi tisti v najbolj rumenem tabloidu.

Vprašanje je torej, ali je s takšno akcijo v dani situaciji res mogoče doseči želeni oglaševalski učinek. Moralna zadrega, na katero stran se postaviti v dilemi med lastniško hegemonijo in cehovsko solidarnostjo, s tem pač ne bo nič manjša.

Hvaležni hladilnik

Še večja težava nastopi, ko pogledamo, kako se uredniki borijo proti alternativnim dejstvom in postfaktičnosti, ki jih po predsedniški kampanji v ZDA nenadoma prepoznavajo kot novega sovražnika.

Eden od obrazov iz akcije se proti temu bori z nasveti, kako odtajati hladilnik. Ja, prav ste prebrali. Ali Žerdin je v petek pod naslovom Dobro jutro: Nikar s sušilnikom podal nekaj smernic, kako se lotiti čiščenja hladilnika:

“Najhitreje bo proces čiščenja končan, če v napravo postavite pisker s kropom in počakate, da vročina vodne pare naredi svoje. Če imate več časa, pisker s kropom ni potreben. Le sobni temperaturi morate dati na voljo dovolj časa, da stori svoje. Potem z gobico nežno popivnajte tekočino, ki se je v zadnjih mesecih izcedila iz vrečk z z[a]mrznjeno hrano. Hladilnik vam bo hvaležen.”

Ne, v prispevku ni niti trohice kriptičnosti. Ne gre za prikrito ali malce skrito metaforo za karkoli. Gre samo za to, kar sem napisal: gospodinjski nasvet za vse, ki čistijo hladilnik. Nasvet, ki rešuje življenja:

“A nikar, prosim, nikar, hladilnika ne poskušajte odtajati s sušilnikom za lase. Je smrtno nevarno.”

Hudo. Prehudo.

Morda bi lahko to kdo interpretiral kot provokativno gesto internega protesta proti lastnikom in njihovem instrumentaliziranju vsebin v odnosu do urednikov. Ampak to bi že bilo v domeni alternativnih interpretacij na podlagi prav takšnih dejstev.

S stališča bralca, ki ga Delovi notranji konflikti ne morejo zanimati, ostaja samo eno poglavitno sporočilo: splača se uporabiti pisker s kropom.

Pri Delu torej stojijo za svojimi besedami, ko govorijo, kako odtajati hladilnik. Nekaj, kar smo že dolgo hoteli vedeti. Poanta pa ostaja: verjeti promocijskim sloganom je prehudo.


OpombaTekst je bil prvotno objavljen na avtorjevem blogu In media res v nedeljo, 19. februarja 2017, pod naslovom Kako odtaliti hladilnik: pri Delu stojijo za svojimi besedami. Verzija na Fokuspokusu je editirana. Objavljeno s privoljenjem avtorja.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.


Naročilo poteka v Večerovi spletni trgovini.

Vstopite v trgovino...


Za pomoč in vprašanja nam pišite na [email protected]
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE