Slikar Sicoe v ofsajdu pusti barvam svobodo

25.4.2016 / 16:21 Komentiraj
Zakaj so žive barve SLO slikarjem tuje — ne pa Silvestru Plotajsu —, je bolj psihoanalitsko, ne ravno likovno vprašanje.
NAROČI SE PRIJAVI SE

Najnovejša razstava znanega slovenskega slikarja Silvestra Plotajsa Med morjem in vulkani v Kazematah Ljubljanskega gradu (na ogled bo do 8. maja) s svojimi petnajstimi slikami velikega formata povsem zapolnjuje s svojo barvno toplino sicer hladen podzemni prostor.

Silvester Plotajs Sicoe je svojevrsten slikarski pripovedovalec zgodb, ki se ga dotaknejo po nepričakovani ali nenačrtovani izkušnji, izzivu, spodbudi ali zunanji impresiji ob nekem dogodku, srečanju, doživetju, informaciji.

Sicoe je s svojo izrazito močno barvno paleto — rumena, rdeča, oranžna, modra, zelena, vijoličasta — netipičen slovenski slikar. Zakaj so močne barve slovenskim slikarjem tuje, je sicer bolj psihoanalitsko kot pa likovno vprašanje ali problem.

Sam se ima za likovnika, ne vizualnega umetnika, kot se opredeljujejo nekateri slikarji. Njegovo slikarstvo je blizu magičnemu realizmu na antropocentrični osnovi, tako kot je to v literaturi Gabriela Garcíe Márqueza v svojem romanu Sto let samote.

Stromboli

Sicoe na poseben način pripoveduje zgodbe, tokrat konkretno slikarsko zgodbo in interpretacijo svojega videnja filma Stromboli Roberta Rossellinija iz leta 1950 z Ingrid Bergman v glavni vlogi.

Gre za zgodbo o Litvanki Karen iz begunskega taborišča, ki se v iskanju boljšega življenja poroči z italijanskim ribičem, ne da bi vedela, v kaj se podaja. Ribič jo namreč odpelje daleč v neznano na majhen italijanski vulkanski otok Stromboli.

Kaj je lahko za slikarja močnejša inspiracija od razmišljanja, kaj je tam počela slavna igralka?

Sicoe na poseben način sanja njene sanje 65 let kasneje. Menda igralka na začetku sploh ni vedela, kaj bo snemala. Ni imela scenarija, niti zgodbe, pustili so jo eno leto na samem, da bi postala čim bolj podobna svoji bodoči filmski junakinji.

Močna je največja slika na razstavi Ingrid B. pod vulkanom, ko igralka, upodobljena portretno leže, gleda v nebo ali vrh vulkana in se ji pri tem gledanju ali zrenju prikaže posebna rjava pentlja s tremi zankami, kar pomeni bolj kot ne njeno ujetost v čas, prostor in osebno intimo, po svoje pa ponuja še eno interpretacijo, ali ni ta zanka za še kam ali kaj…

Romaneskno slikarstvo

Sicoe slika hitro, učinkovito, “pišoče”, kot kak romanopisec, ki ve, kakšen mora biti začetek in kakšen mora biti konec. Ne zanima ga toliko, kaj je na sliki, ampak kaj je zadaj, za njo.

Plotajsove slike se začenjajo z eno barvo čez celo platno, nato pa sledi svojevrstno plastenje in kolažiranje — medtem ko z naslovi in posameznimi motivi kot osrediščenimi elementi slike večkrat zavaja. Zaveda pa se, da je slikarstvo v tem, da pustiš barvi, da je to, kar je. Njeno svobodo.

Pri svojih slikarskih postopkih ni toliko skoncentriran na eno samo sliko, temveč je razpet med več slik, ki jih ustvarja nekako hkrati, čeprav ima zasnovo v sebi za vse ali še več.

Posebna tema so njegovi plavalci — nekoliko ironični, nespretni, kot da se šele učijo, a že imajo toliko poguma, da so tehnološko “prosvetljeni” s svojimi selfiji. Morda so le njegovi vulkani preveč ponavljajoči se in zato slikarsko manj uspešni in dodelani.

Soba z naslovom

Posebnost so njegovi naslovi, v katerih je ironija, pesništvo, poročevalstvo, želja po introdukciji v slikarstvo.

Njegove slike terjajo pazljivo približevanje in opazovanje. Prvi vtis in igranje na efekt — kar bi kdo zlahka rekel o njegovih delih — sta v bistvu varljiva. Pomembna je oddaljenost opazovalca. Ko že misliš, da si videl vse, opaziš še kaj novega. Recimo sive, temno sive, svetlo sive, črne barve njegove mavrice, kar je popolno zanikanje znanih mavričnih barv in popoln barvni tujek v Plotajsovem slikarstvu. Tako “grdih” barv namreč on ne pozna.

Sicoe prehiteva čas in prostor, zlasti slovenskega. Je kot v ofsajdu, ko nekdo teče predaleč in iz tega položaja potem lažje doseže zadetek. Tu seveda ni sodnika, ki bi gol razveljavil. Sicoe ni kaznovan.

Lionel Messi je bil tokrat poražen. Ni tekel dovolj hitro. In Barcelona je izpadla, kot veste.


OpombaTekst je bil prvotno objavljen na avtorjevem blogu v nedeljo, 24. marca, pod naslovom Silvester Plotajs Sicoe je v ofsajdu. Verzija na Fokuspokusu je editirana. Objavljeno v dogovoru z avtorjem.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.


Naročilo poteka v Večerovi spletni trgovini.

Vstopite v trgovino...


Za pomoč in vprašanja nam pišite na [email protected]
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE