Kot da v življenju še nismo videli nobene razstave

4.12.2015 / 15:48 Komentiraj
Ob današnji dražbi SLO impresionistov v Trstu: stotine doktorjev umetnostne zgodovine imamo, pa nobenega strokovnjaka!
NAROČI SE PRIJAVI SE

Danes ob 17. uri (in jutri) je v Trstu velika dražba nekaj čez sto umetnin, večinoma slik znanih slovenskih slikarjev, od impresionistov do sodobnikov. Menda si je dela v času javnih ogledov pred samo dražbo že ogledalo dva tisoč ljudi, večinoma iz Slovenije. Italijanski organizatorji pripominjajo, da so dela kot v kakšnem muzeju, kot ga še ni nihče videl in da gre za dražbo stoletja.

Organizator očitno misli, da je Slovenija nerazvita država brez galerij in muzejev in kaj šele razstav z umetninami avtorjev na današnji italijanski dražbi. Ali bi v Trstu radi vzgajali slovenske likovne kavboje ali le čim več zaslužili? Vsak umetnik ima svojo zgodovino in svoj opus. Za vsako delo vsakega pomembnega ustvarjalca bi morala biti jasna in znana kronologija, torej sledljivost ustvarjalnega procesa z umetniškimi deli kot rezultatom od začetka do konca oziroma do danes. Tržaška dražba v Casi d’Aste Stadion teh kriterijev ne izpolnjuje in postavlja kupca pred tvegano odločitev.

Kaj je/ni samoumevno

Slovenske državne ustanove se obnašajo tako, kot da bi umetnine avtomatično morale biti njihove. Toda po drugi strani Ministrstvo za kulturo pravi, da za sodelovanje na dražbi nima denarja…

Če se recimo Pilonova galerija v Ajdovščini zanima za kakšno Pilonovo delo na dražbi, mora vedeti marsikaj, česar na dražbi ni opaziti na prvi pogled. Nisem prepričan, ali ima zdaj tak kader oz. vodstvo. Po Sloveniji krožijo ponarejeni, še neznani “Piloni”, podobno tudi Černigoji in Spacali.

Preden se navdušite, pogoltnite slino. Narodna galerija mora natanko vedeti, ali je katero delo zanje zanimivo ali ne. Prav tako Moderna galerija, ki pa itak ne kupuje nič in ji manjka na tisoče del v lasti samih avtorjev ali njihovih dedičev.

Bojim se, da bo na tržaški dražbi največjo škodo utrpel pošten, dolgoletni zbiralec umetnin slovenskih avtorjev. Nanj se šlepajo vsi drugi. Organizator se je pač tako odločil in na svoji avkciji lahko z umetninami počne, kar hoče. Dražbe so trgovina, posel.

Matija Jama: Drevesa v Laxenburgu, 1909 (Narodni muzej).

Kunsthisterični #fail

Še enkrat opominjam: slovenska umetnostna zgodovina ni opravila svoje temeljne naloge, da strokovno uredi, opiše in katalogizira celotni ustvarjalni opus najpomembnejših umetnikov z vso potrebno dokumentacijo in barvnimi reprodukcijami vseh del. Zadnjič sem v dunajski Albertini kupil celovit katalog slik norveškega slikarja Edvarda Muncha v štirih debelih knjigah… Kdaj bomo v Sloveniji dočakali nekaj takega za Riharda Jakopiča? Če mene vprašate, je odgovor — nikoli.

Stotine doktorjev umetnostnozgodovinske znanosti imamo, pa nobenega pravega strokovnjaka!

Umetnik, vodi si dokumentacijo sam!

Apeliram na sodobne slovenske umetnike, naj sami vodijo osebno kronologijo in dokumentacijo vseh svojih del, in na Ministrstvo za kulturo, da k temu prispeva svoj delež.

Naše galerije in muzeji imajo na stotine del v depojih, ki jih nikoli nihče ne vidi — in to veliko boljših in bolj kapitalnih od teh na dražbi v Trstu.

Potem je tu na stotine del v galerijah in muzejih v manjših krajih. Pojdite v Kostanjevico na Krki ali v Velenje… Oglejte si zbirke ducatov naših tovarn, zavodov, bank, državnih ustanov in objektov… Samo na hodniku v prvem nadstropju v nekdanji banski palači [današnji predsedniški in vladni na Erjavčevi–Prešernovi–Gregorčičevi, op. Fp] je več kapitalnih impresionističnih del kot v kompletni ponudbi tržaške dražbe.

Ne delajte klovnov iz samih sebe

Ne ponižujte se in ne delajte iz sebe ponižnih in neukih likovnih klovnov, ki se morajo zatekati po osnovno znanje v neko zasebno tržaško dražbeno hišo. Ne obnašajte se, kot da v življenju še niste videli nobene slovenske razstave.

Če hočete kaj kupiti, morate vedeti, kaj hočete, zakaj hočete, odkod prihaja delo in ali je absolutno avtentično. Na žig in podpis ter strokovno mnenje o pristnosti ne računajte! Dražbena hiša Stadion zelo jasno pove: za avtentičnost del ne odgovarjamo. Oni so samo posrednik med prodajalcem in kupcem. Noben kasnejši ugovor ni možen.


OpombaTekst je bil prvotno objavljen na avtorjevem blogu v petek, 4. decembra, pod naslovom Ne prenaglite se, umetnin je še veliko. Verzija na Fokuspokusu je editirana. Objavljeno v dogovoru z avtorjem.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.


Naročilo poteka v Večerovi spletni trgovini.

Vstopite v trgovino...


Za pomoč in vprašanja nam pišite na [email protected]
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE